Gil jij ook naar de postbode


Jij weet meteen welk bedrijf we bedoelen
Je hebt van die tv reclames waarvan je meteen weet welke er omschreven wordt. Bij het lezen van de eerste titel wist je het waarschijnlijk gelijk. We hebben het over Zalando. Dit bedrijf is van oorsprong gevestigd in Zwitserland. Het is zo’n bekend bedrijf vanwege de tv reclames waarbij een dame gillend op de postbode afrent die een pakket met kleding komt afleveren wat de klant heeft besteld. De klant is uiteraard zeer blij dat haar kleding al zo snel in huis is, en bovendien is ze dolgelukkig dat ze er niet teveel voor heeft hoeven te betalen. Zalando is dan ook een bedrijf wat een imago voor zichzelf heeft opgebouwd. Ze leveren kleding voor iedereen van zo’n beetje elk toonaangevend kledingmerk. Helaas had de reclame van Zalando een minder sterk effect.

Hoe een loden leeuw uiteindelijk het verschil maakte

De gillende vrouw die de postbode bestormt heeft het bedrijf een imago gegeven, maar helaas bleek dit niet zo goed uit te werken. De reclame werkte namelijk op de zenuwen van tv kijkers. Die wilden in de commercial break tijdens hun favoriete tv programma niet met een gillend vrouwspersoon worden geconfronteerd op tv. Vermoeid zetten ze de tv op een andere zender, en de reclames van Zalando behaalden een dubieuze ereplaats. Ze wonnen namelijk een loden loekie voor meest irritante reclame. Dit was voor het bedrijf het moment om het roer om te gooien. De klant moest op een positieve manier de aandacht vestigen op Zalando, en daar werd werk van gemaakt.

Zalando

Een virtueel pashokje voor jou
Zalando besloot dat het tijd was om de Nederlandse klant een service te bieden. Er werd meer kleding voor verschillende doelgroepen verkocht. De hoeveelheid aangeboden modemerken werd uitgebreid. Mode voor klanten met een maatje meer werd erg populair, maar ook kinderkleding voor ouders die niet graag met hun kroost naar de kledingwinkel gaan belandde in het aanbod. Het resultaat zie je terug wanneer je nu op de website van Zalando kijkt. Je bent in een soort virtueel pashokje beland. De matentabellen op de website zijn erop gericht om de klant zonder al teveel problemen kleding te laten kopen die goed past. Kleding retour zenden is uiteraard wel mogelijk, maar het risico op verkeerd gekochte kleding wordt zoveel mogelijk teruggedrongen.

Bellen met Zalando
Heb jij kleding gekocht bij Zalando en heb je naderhand vragen, dan kan je uiteraard met Zalando contact opnemen. Je belandt op een pagina waar allereerst de meeste vragen worden beantwoord. De vragen gaan over alle punten tijdens het bestelproces. Vragen over een product, maar ook vragen over bijvoorbeeld een defect product worden beantwoord. Je kan daarnaast kiezen voor een mailformulier om jouw vraag te stellen. Bovendien kan je telefonisch contact opnemen met dit modebedrijf. Hoewel je anders zou verwachten van een bedrijf wat in Zwitserland is gevestigd is het contact gratis.